בפרוייקט להעלאת המודעות לתאונות דרכים בליסבון, נצבעו מעברי חצייה טיפוגרפיים בהם הפסים הלבנים הורכבו משמות הולכי רגל שנהרגו במקום מפגיעת מכוניות. על שפת הכביש הוסבר שרבע מנפגעי תאונות הדרכים הם הולכי רגל. הפרוייקט הזה יוצר אנדרטת הסברה פונקציונלית שמצליחה לשלב את הנצחת שמות הנפגעים עם העלאת המודעות ועדיין לשמור על הפונקציונליות הבסיסית של מעבר החצייה. זה מפתיע ומעניין – משהו שלא כדאי לומר על מעבר חצייה, וזו הבעייתיות איתו. בניגוד למעבר חצייה רגיל, אנשים מתעכבים עליו בקריאת השמות והבנת הקונספט שמאחוריו – לא משהו שישפר את הסטטיסטיקה.
רון ברינקמן גיבש קונספט ממשקי שמציע גישה חדשנית להתייחסות לממשקים העובדים במגבלות של מסכים קטנים – ממשק משתמש לא מישורי*. הקונספט מתבסס על עיוות חזותי של התוכן בכדי להגדיל את השטח הרלוונטי לצפייה, בדומה לזכוכית מגדלת. המשתמש מנווט אל השטח שבו הוא רוצה להתמקד, כאשר התוכן מסביבו מתעוות. העיוות החזותי חכם, ומשנה את הפרופורציות שלו בהתאם לתוכן שהמשתמש מתמקד בו: כאשר זוהי שורת טקסט, העיוות יתאים את עצמו ויהפוך לרחב וצר בכדי להקיף אותה, אך כשנצפה בתמונה מרובעת, הוא יהפוך למרובע. היתרון היחסי של ממשק שכזה הוא בכך שהוא מאפשר למשתמש להגדיר שטח עניין בו הוא רוצה להתמקד, ועדיין לשמור על ההקשר שלו במסמך הגדול.
יש כאן נסיון להתייחס למגבלות מכיוון אקדמי – הפתרון הזה מתעלם מהרבה מאוד חסמים פסיכולוגיים. האומץ לעוות את התוכן מבחינה חזותית הוא חדשני, ושונה מהותית מהתפישה הנוכחית, אשר מנסה להציגו בדיוק כפי שהיינו רואים אותו על מסך המחשב – פשוט כי כך אנחנו (הלקוחות המשלמים) רגילים לראות אותו.
הצגת אתר אינטרנט על גבי מסך קטן מתבססת כיום על עקרון בו אנו מגדילים את האתר ומזיזים את התמונה המוגדלת. העקרון הזה נשמר ברוב הדפדפנים הניידים, והשליטה מתבצעת במגבלות החומרה המשולבת בהם. בטלפונים הסלולריים הסטנדרטיים השליטה המסורבלת נעשית באמצעות המקשים. ב-iphone ובמכשירים הדומים לו השליטה קלה יותר ומתבססת על מחוות נגיעה על מסך המגע, צמצום והרחבה בכדי להגדיל/להקטין ותנועת אצבע בכדי לנווט. האייפון היא שיפור ממשקי לניווט בתצוגה המתאימה למסכים גדולים, מבלי להציע פתרון תצוגה יעיל המתאים למגבלות של המסך הקטן. כאן יש שילוב של שניהם.
*במקור זה נקרא 'לא אוקלידי', על שם המתמטיקאי היווני אוקלידס, שעל עקרונותיו מתבססת הגאומטריה המודרנית. גאומטריה אוקלידית = גאומטריה מישורית, אז לצורך הבהירות בעברית הפעם נסתפק במישורי.
Card Observer הוא בלוג עיצוב חדש שמרכז כרטיסי ביקור מעוצבים, בפורמט של גלרייה. הכרטיסים מסודרים בצורה כרונולוגית, לפי הסדר בו הועלו לאתר. כבר עכשיו מגוון הכרטיסים בגלריה עשיר ומוצלח, אך מבחינת עיצוב מידע חסרים פה מספר דברים בסיסיים שהיו משפרים את חוויית השימוש באתר. מעבר לפיצ'ר בסיסי של חיפוש חופשי, כדאי היה לאפשר למשתמשים סינון לפי נושאים, לפי סגנונות עיצוב, לפי צבעים שולטים, לפי מעצבים, מדינות, שנים וכו'. הבחירה להציף את תגובות הגולשים האחרונות מכלל הכרטיסים בכל דפי האתר היא מעולה בעיניי, ומאפשרת לעודד התפתחות של דיון בין הגולשים על התחום הספציפי.
מה הייתם עושים אחרי זכייה בלוטו? מפעל הפיס של ניו-זילנד מציג את הגירסה שלו בפרסומת להגרלת הלוטו שלהם. הסיפור טוטאלי, האווירה קולנועית וגם הפסקול של אדית פיאף לא מזיק. קצת מתוחכם יותר מהפרסום שמאכילים אותנו (וכן, זה הכי אנדרסטייטמנט שהצלחתי).
המקום הראשון בתוצאות החיפוש בגוגל הוא פונקציה של גודל ומשדר אמינות – מן הסתם זה טוב לעסקים – גם כמובן של חברות קידום אתרים. עיצוב כרטיס ביקור לחברת דפוס אמריקאית הצליח באמצעות קונספט פשוט אבל אפקטיבי לתרגם את הערכים הנתפשים הללו לפורמט של כרטיס ביקור, לשלב כמות עצומה של תוכן בפורמט ועדיין לשמור על המסר.
ComputerTan היא טכנולוגיה המאפשרת למשתמש לנצל את הקרינה הנפלטת ממסך המחשב בכדי להשתזף. באתר החברה ניתן להפעיל גירסת נסיון חינם, בה המסך הופך כולו למערכת שיזוף למשך זמן מה. בקרוב צפוייה גם גירסה ל-iphone. סרטון ההסברה מוצלח ומעורר את סקרנות הצופה:
מאחורי הטכנולוגיה הבדיונית הזו עומדת עמותה בריטית הפועלת לקידום המודעות לסכנות של סרטן העור – לאחר מספר שניות של שיזוף, נחשף המסר והמשתמש צופה להנאתו ברצף של תמונות מזוויעות של גידולים סרטניים.
אני חושב שהגימיק חמוד, אך הביצוע של האתר בעייתי ולא מלוטש. דלות הטקסטים באתר החברה צורמת, הטיפוגרפיה מוגזמת, עיצוב הלוגו לא רציני ושימוש היתר בתמונות סטוק – כל אלו פוגעים בתפישת המשתמש של אמינות האתר, ומעוררים בו חשדנות. יחד עם זאת, הנקודה הקריטית בה הפרוייקט הזה נופל היא דווקא בסוף שלו – השימוש בתמונות התקריב (in your face) פוגע בחווייה ומשאיר את הצופה עם טעם רע בפה – משהו שהוא לא יעביר הלאה לחברים. אני מסכים שהמטרה היא לזעזע, אך בפתרון הזה היא באה על חשבון התפוצה הויראלית והעלאת המודעות.
האנגו של ניקולס ברולט הוא אגדה אפריקאית עתיקה בשפה עיצובית אנימטיבית נפלאה, המצליחה להשתמש בחומריות בצורה חדשה. כמו בכל סיפור אפריקאי, זהו משל על הקשר השברירי בין האדם לטבע, והתלות שלהם אחד בשני. האנימציה מתבססת על איורים דו-מימדיים של דמויות דיגיטליות, שסוגננו בהשראת ציורי מערות אפריקאיים. אנימציה בחול שימשה ליצירת הצללות וחומריות טבעית.
הסרטון מלווה במוזיקה על 'האנגו', כלי מוזיקלי אפריקאי מסורתי, וכן בקולות ורחשי רקע המוסיפים לחומריות של היצירה. האנימציה והסאונד מטופלים בצורה נפלאה, הם משלימים אחד את השני ומספרים סיפור אנושי ופשוט בשפה עשירה המשלבת בין חומריות וצלילים מסורתיים לשפה מודרנית. זה מתפתח באיטיות, אבל יפה.
המבקרים בפנתיאון הלאומי של ליסבון יכולים להכיר את הסביבה הנשקפת מולם באמצעות עמדת תצפית אינטראקטיבית. העמדה היא תחליף אינטראקטיבי לצפייה דרך המשקפת האופטית הסטנדרטית. תמורת יורו סמלי כמובן. עמדת הצפייה הזו מספקת לצופה מידע מגוון ורלוונטי כמו תמונות, וידאו וטקסט המשולבים באנימציות ומתייחסים לנקודות ציון בנוף המקיף אותו. החסרון הגדול הוא בכך שהפתרון הזה חוסם את כל שדה הראייה, והמשתמש חווה למעשה את הנוף דרך מסך המחשב.
יובל ומירב נתן יצרו וידאו קליפ אנימטיבי מושקע בטכניקה של סטופ מושיין, לשיר של אורן לביא – Her Morning Elegance. החיבור בין הויזואל לשיר נראה טבעי לחלוטין, ומצליח להגיע למקום מגובש בו הם משלימים אחד את השני. האנימציה עשירה ברעיונות, ומבוצעת בצורה נפלאה. יופי של פרוייקט.
קמפיין הכריכה התלת מימדית של איקאה גרמניה מעביר את הלקוחות חווייה חיובית בחינם – הוא שם אותם על שער הקטלוג. שער הקטלוג של איקאה שוחזר במדוייק בחללים של מרכזי קניות ברחבי גרמניה – החל מצבע הקירות ועד לטיפוגרפיה המרחפת בחלל. לקוחות הקניון הצטלמו בחלל של איקאה, והוזמנו לקבל בסניף איקאה הקרוב קטלוג שתמונתם מעטרת את השער שלו.
האינטראקציה של איקאה עם קהל הלקוחות הפוטנציאליים, יוצרת חווייה חיובית אותה הם מקשרים בצורה אינטואיטיבית עם המותג. לצורת הפרסום הזו יש עלות, והפקה שכזו אינה זולה, אבל יש לה ערך מוסף. בזכות ההתאמה האישית (פרסונליזציה) של שער הקטלוג, מבטיחה איקאה את העלאת ערכו הנתפש של הקטלוג, מעבר לפרסומת רגילה. המצולמים לא ימהרו לזרוק אותו, הם יציגו אותו לחבריהם וישתפו אותם בסיפור שמאחוריו. מעבר למשיכת הלקוחות לחנות בכדי לאסוף את הקטלוג, החברה מצליחה ליצור אצל הלקוח ערך סנטימנטלי (ובעתיד – נוסטלגי) עם המותג.
בלוג העיצוב של טל טבקמן - מעצב מוצר (UI/UX), מומחה לעיצוב ממשקים עתירי מידע ומערכות מורכבות, בוגר שנקר, שותף ב-sunday. מידע כללי על הבלוג ופרטי יצירת קשר ניתן למצוא בדף האודות.
מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב ארכיון העיצוב של מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל, בהנהלת ראובן כהן, נפתח לראשונה לגישה מחוץ לרשת המקומית של שנקר, בואו לבקר.
ההומנואיד של הונדה משתדרג הונדה מציגה גירסה חדשה של אסימו, הרובוט דמוי האדם שלה. בין מגוון היכולות החדשות, אסימו יכול לשלב כעת בין משימות מורכבות, לנוע ביעילות גבוהה יותר, למזוג כוסות שתייה, לבעוט בכדור, ולקפץ על רגל אחת.
לכבוד השנה החדשה - פיירפוקס 7 מוזילה ממשיכה עם טירוף הגירסאות, ומשחררת את Firefox 7 שישה שבועות בלבד אחרי השחרור של פיירפוקס 6. הגירסה החדשה יעילה יותר, מהירה יותר, ומאכזבת עם תוספים נוספים שנשארו מאחור בגלל בעיות תאימות.
מסרים מאויירים עם Funtalk לאייפון לשלל אפליקציות האייפון הצטרפה Funtalk של גיא טובול וצוות פאנטוק, שאפשרה לתקשר עם הודעות קוליות המלוות בשפה האיורית הנפלאה של גל שקדי. פעם היא הייתה זמינה להורדה חינם לאייפון (ובהבטחה לאנדרואיד), אך לפתע היא פשוט נעלמה. חבל.
השאלת ספרים חינם לקינדל בארה"ב אמזון משיקה רשמית את שירות השאלת הספרים לקינדל, מהלך מבריק שיאפשר השאלה חינמית של ספרים אלקטרוניים לקינדל בספריות ציבוריות בארה"ב מאוחר יותר השנה, ויגדיל אף יותר את רלוונטיות הקינדל ביחס למתחרים.
הארץ משיק עיצוב חדש לאתר העיצוב החדש של אתר עיתון הארץ משלב היררכיה אמיתית בניווט, הצפת נושאים וכלי חיפוש, אזור אישי שמדבר עם אתרי החברה, התייחסות למוסף גלריה והתכתבות עיצובית-מבנית עם המהדורה המודפסת. נפלא, וזה לקח רק 11 שנים של טלאים מביכים.